hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلستان| بلاتکلیفی پارک پسماند گرگان

گلستان| بلاتکلیفی پارک پسماند گرگان

اگرچه عملیات ساخت پارک پسماند گرگان ۱۸ ماه پیش آغازشده اما نه منابع اعتباری آن مشخص است و نه پیشرفت فیزیکی محسوسی دارد.

به گزارش مهر، تپه هزار پیچ یکی از بلندی‌های پیرامون گرگان است که دورنمای زیبایی از شهر را در پیش چشم گردشگران می‌گستراند. این تپه، از قدیمی‌ترین تفریحگاه‌های گرگان است که البته در سنوات اخیر مورد بی‌مهری قرارگرفته و سال‌های زیادی محل تخلیه زباله و نخاله و فاضلاب انسانی شده بود. بوی تعفن فاضلاب هزار پیچ علاوه بر آزردن مردم، مخاطرات زیست‌محیطی را هم به دنبال داشت؛ اما در اواخر سال ۹۶ در یک اقدام جهادی به دستور استاندار وقت و با مشارکت دستگاه‌های مختلف، پاک‌سازی این منطقه شروع و مقرر شد که ظرف مدت دو سال در این نقطه، پارک پسماند یا پارک طبیعت ایجاد شود. هزار پیچ که از آن به بام گرگان هم یاد می‌شود بعد از محور ناهارخوران و النگدره، تنها فرصت باقیمانده برای توسعه پایدار گردشگری و صنعت توریسم در گرگان است و نگاه استاندار به این منطقه نکته مثبتی بود که رقم خورد زیرا می‌توان با اعمال روش‌های علمی و تکنیکی وضعیت تپه را بهبود بخشید. استاندار وقت گلستان، در ۲۲ آبان ۹۷ در مراسم آغاز اجرای مرحله دوم احداث پارک پسماند گرگان اظهار کرد: این مکان که به مدت ۳۷ سال مرکز تجمع زباله و فاضلاب بود، امروز به مکانی تفریحی و آموزشی برای استفاده عموم مردم تبدیل می‌شود.

۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای فاز دوم

سیدمناف هاشمی گفته بود که در مرحله نخست تخلیه زباله و نخاله و زیرسازی‌های لازم انجام و در مرحله دوم با ۶۰ میلیارد ریال، ایجاد پارک و مکان آموزشی انجام خواهد شد. سطح اولیه اجرای طرح سه هکتار بود و برای پایداری و تغییر فرم آن، درختکاری و تراس‌بندی انجام شد؛ اما باگذشت ۱۸ ماه از آغاز عملیات اجرایی پروژه به پارک پسماند سری زدیم و مشاهدات ما نشان داد که طرح به‌کندی پیش می‌رود و اقدام خاصی از آن زمان صورت نگرفته آن‌چنان‌که گویی غبار فراموشی بر یادگار سیدمناف هاشمی نشسته است.سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری گرگان در این زمینه گفت: به دستور استاندار وقت ابتدا مقررشده بود که فاضلاب خانگی جمع‌آوری شود اما در ادامه بهسازی و ایجاد پارک در محل تپه خاک نخاله در دستور کار قرار گرفت و دستگاه‌ها اجرایی ازجمله شهرداری گرگان وارد عمل شدند. موسی‌الرضا صفری بابیان این‌که عملیات تسطیح و خاک‌برداری بر روی تپه انجام شد، گفت: تاکنون هیچ کار خاصی در آن منطقه انجام‌نشده است. او ادامه داد: شهرداری اکنون در این منطقه هیچ وظیفه‌ای ندارد و مقررشده بود که بعد از انجام فازبندی و اجرای اولیه، پروژه در قالب طرح جنگلی هزار پیچ به شهرداری گرگان واگذار شود.

در خصوص میزان پیشرفت این پروژه با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان گفتگو کردیم. محسن سمیعی بابیان این‌که پیمانکار این پروژه دفتر فنی استانداری است به خبرنگار مهر گفت: مطالعات فاز دوم پارک در حال نهایی شدن بوده و تاکنون ۴۰۰ متر کانال آب و ۵۰۰ مترمربع هم دیوارکشی انجام‌شده است. طبق گفته او پروژه تقریباً ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

 تعطیل نشدن نقطه مثبت پروژه است

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان اما تعطیل نشدن پروژه را نقطه مثبتی می‌داند. صادقعلی مقدم در این زمینه گفت: قبل از شروع سال ۹۷، عملیات اجرایی فاز اول پارک پسماند شروع شد و حجمی از نخاله‌ها و زباله‌ها و دریاچه‌ای از فاضلاب‌های انسانی که شکل‌گرفته بود را جمع‌آوری کردیم. او بابیان این‌که در آن برهه خارج کردن منطقه از آن حالت زشت در دستور کار بود، افزود: ابتدا زباله‌ها را با خاک پوشانده و اکنون به وضع موجود رسیده است. مقدم در خصوص پارک پسماند گفت: فاز اول پروژه که پوشاندن منطقه با خاک و جلوگیری از نخاله و زباله و بستن راه فاضلاب بود به اتمام رسیده است. او بیان کرد: تپه جنوبی هم کاور و شیب بندی شده و در تراس‌ها درختکاری انجام‌شده است. مقدم عنوان کرد: فاز یک بدون اعتبار انجام و تنها از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مانند راهداری، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی استان و شهرداری گرگان استفاده شد. او در خصوص اجرای فاز دوم اظهار کرد: در ابتدای پروژه مقررشده بود که تنها فاضلاب‌ها و نخاله‌ها را جمع‌آوری کرده و کار به همین‌جا ختم شود اما با توجه به این‌که مورد استقبال قرار گرفت مقرر شد که طرح را ادامه بدهیم و فضاهای جدید را تعریف کنیم. او بابیان این‌که تپه به‌خودی‌خود زیباست و می‌توان از آن استفاده کرد، گفت: برای فاز دوم مشاور گرفته اما کامل شدن پارک نیازمند زمان و اعتبار است.مقدم بیان کرد: در بالای تپه فضاهای پارکی، تلفیقی از درختچه‌ها و گل‌ها که با تپه سازگار است و همچنین سازه‌های سبک و پرتابل در نظر گرفته‌شده است. او افزود: طبق مطالعات، تپه ازنظر پایداری استاتیکی مشکلی ندارد اما در پایداری دینامیکی با توجه به این‌که تپه جوان بوده و کمپکت (COMPACT) نشده است لذا با استاندارها فاصله دارد. مقدم بابیان این‌که در مرحله اول فاز دوم، راه دسترسی تعریف‌شده است، ادامه داد: در فاز بعدی دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری گرگان و یا پسماند می‌تواند مدیریت آن را به عهده بگیرند زیرا طرح آماده بوده و می‌توان با فضاسازی خوب منطقه را برای استفاده از شهروندان و مسافران آماده کرد. مقدم در خصوص کندی کار گفت: فاز دوم به مبلغ بالایی از اعتبار نیاز دارد و همین‌که پروژه تعطیل نشود و فاز به فاز جلو برود، قابل‌قبول است. او توضیح داد که هنوز سی پی ام زمانی برای اجرا و روش تأمین اعتبار برای فاز جدید تعریف‌نشده است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد